Eurocars Autonoleggio Romania, servizi professionali di noleggi auto Bucarest
Migliori offerte di autonoleggio Romania con EuroCars

Preocupari legislative europene cu privire la protectia consumatorului de servicii in regim de rent a car

Posted on February 25, 2014

La nivelul Uniunii europene au exsitat preocupari cu privire la stabilirea unui cadru legislativ care sa ofere o protectie sporita a beneficiarilor de servicii de inchiriere in regim de renta a car. Aceste preocupari au fost materializate prin directiva COM/2004/2,

Este interesant de mentionat ca Directiva pe servicii, care a fost mult discutata si care este legata de serviciile din piata interna COM/2004/2, in ciuda faptului ca nu acopera serviciile de inchirieri auto, mentioneaza textual contractele incheiate in acest sector. Aceasta directiva incearca sa creeze un cadru general care sa reprezinte baza legislatiei referitoare la toate tipurile de servicii, inclusiv cele de inchirieri auto.

Tinta acestei directive este inlaturarea obstacolelor ce se ivesc in calea liberei circulatii a serviciilor. Acest obiectiv nu poate fi atins decat prin cooperarea tuturor statelor membre si garantarea unei colaborari la nivel administrativ.

Asociatia Europeana a Inchirierilor de Autovehicule si Camioane este asociatia care reprezinta sectorul de inchirieri auto la nivel institutional in Uniunea Europeana. In opinia asociatiei, aceasta directiva va avea un impact minim asupra contractelor de inchirieri auto incheiate pe termen scurt. Acest serviciu este neobisnuit prin prisma faptului ca pune la dispozitia clientului un bun, in cazul de fata un autovehicul, care are o nationalitate. Nationalitatea este legata de datele de inmatriculare a autovehiculului. Din acest punct de vedere, Directiva 83/182/EC, legata de scutirea de taxe, aplicabila in Uniunea Europeana referitor la importul diferitelor mijloace de transport, interzice inchirierea transfrontaliera de autovehicule in tari in care acestea nu sunt inregistrare. Acest lucru inseamna ca, in practica, este interzisa inchirierea transfrontaliera a autovehiculelor.

De exemplu, un sofer care inchiriaza un autovehicul pentru a fi utilizat pe ruta Bruxelles-Paris, agentia firmei din Paris trebuie sa repatrieze autovehiculul la sediul din Bruxelles prin intermediul unui angajat la firmei sau sa inchirieze autovehiculul in termen de opt zile unui sofer care va scoate autovehiculul de pe teritoriul francez. Nu exista posibilitatea inchirierii aceluiasi autovehicul spre a fi condus in Franta deoarece autovehiculul este inregistrat in Belgia. Astfel, lipsa libertatii de a incheia contracte transfrontaliere franeaza dezvoltarea sectorului de inchirieri auto.

Raportul a descris in prima instanta problemele principale cu care se confrunta consumatorii care folosesc serviciile de inchirieri auto, dupa care au fost identificate cateva din metodele de protectie a consumatorilor.

Analiza a aratat faptul ca problemele din sectorul de inchirieri auto sunt de natura civila, spre deosebire de sectorul de timeshare, unde problemele sunt de natura criminala.

Natura civila a problemelor inseamna ca va fi mai usor pentru entitatile abilitate sa gaseasca solutii pentru rezolvarea problemelor astfel incat increderea consumatorilor in acest sector sa creasca.

S-a aratat de asemenea ca magnitudinea problemelor este destul de mare, afectand toate statele membre si toate tipurile de companii: de la cele multinationale, pana la cele de dimensiuni mai mici, cu sedii intr-o singura tara si care sunt foarte dependente de activitatea turistica.

In ultimii ani, au avut loc multe schimbari in legislatia care reglementeaza serviciile, astfel incat s-a ajuns la o anumita standardizare a contractelor din diferite sectoare, ceea ce face ca practicile inechitabile sa afecteze un numar foarte mare de consumatori, inclusiv dintre cei care apeleaza la serviciile de inchirieri auto.

Studiul a scos in evidenta si dificultatile cu care se confrunta multi dintre clienti, rezultate in urma faptului ca acestora nu li se pun la dispozitie toate clauzele contractuale, sau prin omitere (intentionata sau neintentionata) clauzele nu ajung la cunostinta lor.

Pentru o mai buna protectie a clientilor, se doreste armonizarea legislatiei din toate statele membre, astfel incat sa rezulte o protectie mai buna la nivel comunitar pentru consumatori, o protectie pe care statele membre nu o pot asigura atat de eficient individual.

Studiile efectuate au aratat inclinatia consumatorilor pentru o legislatie inteligibila in domeniu, lucru care trebuie realizat de organismele abilitate astfel incat increderea consumatorilor in acest sector sa creasca, ceea ce va duce ulterior si la dezvoltarea industriei de inchirieri auto. Pentru realizarea acestui obiectiv legislatia trebuie sa fie conceputa in asa fel incat clientul sa-si cunoasca fara dubii drepturile si obligatiile ce ii revin atunci cand incheie un astfel de contract. Necesitatea imediata a acestor reglementari este data si de cresterea pe care o inregistreaza sectorul de inchirieri auto.

Bibliografie :

*European Consumer Centre Network An Analysis of European Cross-border complaints and Consumer Protection

http://ec.europa.eu/consumers/redress/ecc_network/car_rental_report2005.pdf

Articol realizat cu larga contributie a  domnului Victor Alexandru Stefan